Kumpulan Artikel Tentang Teknologi Terlengkap

Kamis, 05 November 2020

Sains Dan Teknologi Tamadun China

Hasil arkeologi menunjukkan sains dan teknologi cina sudah wujud pada kurun ke 15 sehingga kurun ke 11 sm. Sains dan teknologi tamadun china.

Sejarah Spm Kbat In 2020 Fails This Or That Questions Tunku Abdul Rahman

Hasil arkeologi menunjukkan sains dan teknologi cina sudah wujud pada kurun ke 15 sehingga kurun ke 11 sm.

Sains dan teknologi tamadun china. Kesimpulan tamadun china mempunyai ciri ciri yang tersendiri dan agak unik serta kaya dengan penciptaan dan penemuan sains ia banyak memberi sumbangan sains dan teknologi dunia tamadun china bukan sahaja menekankan aspek ekonomi tetapi juga pembinaan masyarakat beretika dan pemeliharaan alam sekitar. Kemuncak kegemilangan islam di china zaman dinasti yuan 1271 1368m sumbangan besar tokoh2 islam dalam bidang astronomi perubatan sains teknologi. Pedagang islam arab parsi mendarat di selatan china dan mendirikan masjid di guangzhou quangzhou.

Yang menggunakan jalan sutera membentuk masyarakat islam cina di xian. Teknologi kejuruteraan hidraulik yang mengawal banjir sungai kuning hwang ho menunjukkan kejayaan dan sumbangan cina dalam aspek kejuruteraan. Bidang astronomi di zaman awal.

Sains dan teknologi tamadun china. Antara pencapaian teknologi cina purba yang paling berguna dan berpengaruh dan segi sumbangan terhadap perkembangan teknologi serta tamadun dunia ialah empat penciptaan agung iaitu teknik membuat kertas pencetakan bahan letupan dan kompas. Tamadun china juga mewariskan teknologi membuat kertas dan tembikar.

Teknologi kejuruteraan hidraulik yang mengawal banjir sungai kuning hwang ho menunjukkan kejayaan dan sumbangan cina dalam aspek kejuruteraan. Latar belakang tamadun china bidang matematik merupakan salah satu tamadun yang tertua di muka bumi. Sifat keterbukaannya dalam berinteraksi dengan tamadun tamadun lain.

Sains dan teknologi cina. 1 7 kemerosotan dan ciri ciri sains cina seperti yang dibincangkan di atas negara china telah banyak menyumbang kepada tamadun dunia di bidang sains dan teknologi terutamanya sebelum kurun ke 14. Teknologi pembinaan seperti yang digunakan dalam pembinaan tembok besar china merupakan warisan yang dikagumi dan berharga sebagai sumber pelancongan dan juga sumber contoh seni bina.

Kaya dengan pelbagai penciptaan dan penemuan sains. Sumbangan kepada perkembangan sains dan teknologi dunia. Sains dan teknologi tamadun china sains dan teknologi china.

Akan tetapi selepas ini sains dan teknologi di china boleh dikatakan mengalami tahap kemerosotan. Sains dan teknologi cina.

Sejarah Spm Kbat In 2020 Fails This Or That Questions Tunku Abdul Rahman

I M Reading Sejarah Form 4 Bab On Scribd Form 4 Bab Form


0 komentar:

Posting Komentar